¶ Kalau Nak Nyanyi Lagu Negaraku. Nyanyi Lah Betul-Betul!!!

Sejak dari bangku sekolah lagi kite dah dilatih untuk menyanyi Lagu Negaraku. Lagu kebangsaan kite nie.Rasenyer kalau dalam setahun tuh ade lah sikit lebeh kurang 200 hari bersekolah. Bayangkan dari darjah satu sampai lah tingkatan 5. Tempoh mase tuh tak cukup ke untuk melatih kite??


Cube ingat kembali lirik lagu nie. Cube nyanyi lagu nie. Betul ker korang menyanyi??



Negaraku
Tanah tumpahnya darahku,
Rakyat hidup
bersatu dan maju,

Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan,
Raja kita
selamat bertakhta,

Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan.
Raja kita
selamat bertakhta


Okey, Fahmie perasan pasal nie mase rehearse yang berlangsung di Stadium Tertutup Perbadanan Pasir Gudang. Pelajar-pelajar skolah yang ada nie disuruh menyanyi lagu nie berulang-ulang. Tapi ke dua akhir dan yang terakhir tuh, Fahmie dengar betul-betul yang diorang nie menyanyi dengan salah.

Kalau korang tengok balik lirik kat atas tuh. Korang tengok balik ayat nie "Tanah tumpahnya darahku".  Korang sedar tak mase korang menyanyi tadi korang salah sebut?? Ape yang Fahmie dengar tadi. Budak-budak nie sebut. "Tanah tumpahnyer DARAku." 

Jalur Gemilang

Korang bayangkan lah kalau lagu nie, yang sebutnyer anak-anak belia perempuan dari bangsa Melayu kite sendiri. Mane taknyer ramai yang kes buang anak sekarang nie. Lepas tuh pulak, kalau lelaki yang sebut. Kire dye mendoakan yang tanah air kite nie anak dara tumpahkan dara diorang. 

Fahmie tak lantang bersuara sebab Fahmie nie tadi kat sane ape jer kan. Sape la diri nie nak sound-sound diorang. Tapi kalau korang menyanyi lagu Negaraku nie. Tolonglah,berhenti dari mendoakan perkara yang bukan-bukan macam contoh diatas nie. Menyanyi lah dengan betul. Agar, kite sentiasa mendoakan perkara yang baik-baik sahaja kepada anak-anak dara kat negara kite nie.

Kesempatan ini Fahmie nak ucapkan selamat menyambut Hari Kemerdekaan bagi Negara Kita Malaysia. 1 Malaysia Menjana Transformasi. Menyanyi lah dengan betul. Wassalam.

25 Comment. Write Yours!:

YuSeNzE - KniGhT said...

lama x nyanyi lagu nih.. tapi aku ingat lagi lirik dgn not2 nak main lagu nih ngan rekoder.. hahha..

Salam merdeka!!!

akmalhilmi said...

MERDEKA :)

miss nana said...

aiyok. ttggal H pun lagu dah jadik lain. mksd dah lain. eh eh sempat lak fahmie teliti ey masa diorang nyanyi

aduka said...

haha.. bende ni dh lama bdk2 duk sebut ni fahmie.. siyes dowh.. aku start ske men thun 1997.. masa tu masing2 dah miang2 gatai2.. sebut pun lucah2..

lea said...

saya sayang negara saya!

selamat menyambut hari merdeka fahmi :)

Wawa Zolkepli said...

yeaahhh! sayangi negara kita!!

~selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke-53!~

Zulfahmi Abidin said...

Blogger YuSeNzE - KniGhT

bahahaha...recoder heh...ko nie ade2 jer lah.aku pon dah tak igt dah nak main gune drum tuh..^__^

Zulfahmi Abidin said...

Akmal...

Yeah..merdeka man..

Zulfahmi Abidin said...

Miss nana

bukan fahmie memang teliti ker org nyer?/ kah2...

Zulfahmi Abidin said...

aduka..

yang nie aku stuju dgn ko.aku pon kadang2 molot jahat jgk.kah2

Zulfahmi Abidin said...

lea

yer..fahmie pn syg negara fahmie.klu bukan kite lagi nk sayang sape lagi nk sayang.

Zulfahmi Abidin said...

wawa..


yes wawa..fer you too

Anonymous said...

negara yang masih terpasung...ga bisa apa...mo cakap suse...kerena semue diatur...huh kesian...kesian...kesian...

APi said...

mari kita menjana transfomasi..
merdeka!

atok said...

tu pengaruh nabil tu haha

Zulfahmi Abidin said...

anonymous....

iya dong..^__^

Zulfahmi Abidin said...

api

hell yeah...

Zulfahmi Abidin said...

tok.banyak la ko pengaruh nabil.bahahhaa

swagger said...

hah..kau sngt teliti!,c'mnilah rkyt M'sia..

epy freed0m...

Zulfahmi Abidin said...

Tengs Sha.

cik shara gadis bunga said...

rindu nk nyanyi lagu nih kt skola T__T

Zulfahmi Abidin said...

haha.igt nk ckp rindu kat fahmie tadi.kah2

Eza Rashid said...

sy sgt hormat lagu negar kite..otomatik diri klu dgr nie...

Zulfahmi Abidin said...

gud eza.mcm nie la org yang kite cari.hehe

erieqa erine said...

ewah2 nama pasir gudang pulak naik ye. haha

Powered by Blogger.