¶ Bende Yang Hebat Itu Berasal Dari Tempat Yang Hina

Fahmie dah lama tak buat entry serious nie. Tapi sejak semalam Famie sakit sampai something terrible happen to me. Bende nie buat Fahmie berpikir bahawa TAKDE yang lagi hebat dari ciptaan Tuhan. Sempena hari baik bulan baik nie. Fahmie nak ajak orang yang bace entry Fahmie nie untuk turut berpikir ikut cara Fahmie berpikir.Mungkin ini entry sampah dari Fahmie. Tapi kalau korang dapat renungkan. Jadilah dye renungan kite semua.



Contoh 1: Makanan Terhebat
Madu Lebah.sepertimana yang ramai orang tahu adalah makanan yang terbaik. Walaupun kite makan dengan banyak. Kite tidak akan menerima kencing manis. Tapi pastikanlah itu madu asli. Madu lebah ini adalah berasal daripada Bontot Lebah.Pernah ker korang terpikir pasal bende tuh? Dari bontot tau. Bukan tempat lain. Walaupun berasal dari tempat tuh pon boleh jadi makan terbaik di dunia. Sehinggakan termaktub dalam Surah Al-Quran ade surah Lebah. Hebat bukan?


Contoh 2: Barang Perhiasan Terhebat
Intan Berlian. Intan berlian nie harganyer tak munkin akan turun. Sampaikan kat Perancis Berlian Pink Panther menjadi simbolik keagungan barang perhiasan mereka. Berlian itu sangat langka bagi kategori berlian dan ianya berwarna pink. Tapi semahal-mahal berlian nie, ianyer berasal dari mane? Dari Batu dan Tanah yang terletak jauh didalam kerak bumi. Tempat yang kotor dengan habuk, lumpur, bahang panas dan bermacam-macam lagi. 


Contoh 3: Eksesory Paling Hebat
Emas. Emas nie pulak telah menjadi sinonim dengan perempuan. Dan lelaki diharamkan untuk memakainyer kerana ianya menyerupai perempuan. Tapi berape ramai lelaki yang pakai? Abaikan pasal tuh. Harga emas Fahmie percaya sejak sebelum masihi lagi harganyer mesti tidak akan turun. Hebat bukan? Kalau nk kire gune jari berape tahun, terpakse gune jari jiran-jiran Fahmie sekali. Mintak dye tolong gune jari kaki sekali. Baru lah boleh nak kire. Ironinyer, bende nie berasal dari Besi dan Tanah jer. Lebeh kurang jer dengan Berlian tuh. Sebab bende nie lah manusia sanggup berbunuh-bunuhan, bermusuh-musuhan, menyumpah seranah, berebut harta pusaka adik beradik, sedara mara. Padalahal bende hebat yang bergelar emas nie berasal dari tanah dan besi jer.


Contoh 4: Wangi-Wangian Terhebat
Seharum Kasturi. Tahukan anda bau wangian ini. Yang digunakan sejak zaman para nabi lagi. Bauan ini bukan sekadar wangian. Ianya juga dapat menyembuhkan peyakit jiwa, hidung dan beberapa penyakit lain yang tidak perlu lah Fahmie cerite kat sini. Hebat bukan? Tapi minyak wangi seharum kasturi nie bukan lah berasal dari buah kasturi. Korang tahu ke pasal tuh? Mungkin tidak, Mungkin sangat yer. Minyak wangi ini adalah berasal dari Testis Kijang. Kalau ditafsirkan dari bahasa arab, nama minyak wangi ini dipanggil dengan nama Seketul Darah Kijang. Tempat tersebut adalah tempat yang menjijikkan bagi segolongan kite. Akan tetapi kalau anda berfikiran terbuka. Anda harus terkejut bila tahu pasal nie. Dan Darah Kijang adalah satu-satunya darah yang jikalau terkena pada kite, kita dibolehkan untuk menggunakannyer untuk solat kerana darah kijang adalah darah yang suci.


Contoh 5: Ciptaan Terhebat
Manusia. Sedar kah korang ape yang korang mampu lakukan. Ape yang korang boleh Fikirkan. Semua ini adalah anugerah Allah s.w.t. Sebab manusia satu-satunyer makhluk tuhan yang dikurniakan dengan Akal. Kite boleh mincipta, menyelesaikan dan betindak. Semuanye atas bantuan akal fikiran kite. Kemampuan yang tidak ada pada makhluk lain. Sebab tuh Fahmie takcaye Mat Salleh tuh jumpe Allien. Sehinggakan telahirnya orang yang dikatakan terpandai di dunia iaitu Einstein. Orang yang bertanggungjawab mencipta formula E=mc2 dan mencipta soalan yang diyakini 98% Manusia tidak dapat menjawab saoalan tersebut dengan hanya menanyakan. Siapa yang bela Ikan? Dari mana asalnya manusia nie sebenarnyer? Manusia berasal dari  seekor benih yang bernama Sperma yang kalau jatuh ke tanah dah tak berguna langsung dah. Hebat ke korang sebagai manusia?

26 Comment. Write Yours!:

Nadd said...

betol tu ! ^^
suke entry ni.

Zulfahmi Abidin said...

hhe.tengs nad..^_^

NiZaM Limited said...

hehe..jgn lup mutiara hanya berasal drpd seketul batu..dan kemudiannya tiram peram batu tu dlm jangka masa yg lame..baru terbentuk mutiara yg mahal harganya..=)

Zulfahmi Abidin said...

Betul tuh nizam....skrg ko pon dah berpikir macam aku berpikir kan? kah2..

tim said...

mula2 baca takda bunyi keluar dari mulut.tapi bla part darah kijang boleh bawa solat..akhirnya mulut berkata.."hebat"

nice entry..^_^

bksempoi said...

thnks 4 da info!!!

Zulfahmi Abidin said...

tengs tim..

kalau tim ade bnde yg tim tawu .tim nk share.tim bagi tau la fahmie skali k..

Zulfahmi Abidin said...

bksempoi..

okey...welcome

tiafazunia said...

kijang ?
erkkk ?
nice entri weh! >.<

shi3la said...

salam kenal yer..rasenyer pestime sayer menjengah ke sini ker pernah singgah dah..haha..
nice blog here..TQ for sharing..nice entry nih..

salam Ramadhan...

Zulfahmi Abidin said...

tengs tia...

Zulfahmi Abidin said...

shiela.

tengs shiela..tapi knape fahmei tak penah igt kamu pon..slame nie kamu sembunyie yer??

A-Y-I-E said...

bro.. jadi pergi tak?? apa2 pun.. sila nyatakan disini (Klik Sini)

ain fathihah said...

wow..menarik

Anne Boleyn said...

thanx for sharing the info here fahmi. :)

Zulfahmi Abidin said...

Ayie.famie xkompom lg.

Zulfahmi Abidin said...

Ain.tengs.

Zulfahmi Abidin said...

Hana...
Dats wt we do bile menulis blog

E.I said...

nice info fahmi.
kalau hari2 ada info begini pasti tak jemu nak blogwalk lagi =)

rgds,
RIMI

Zulfahmi Abidin said...

tengs e.i...fahmei akan usehakan sebaik mungking...

aduka said...

salute entry fahmie..
best!

Zulfahmi Abidin said...

trime kasih atas pujian yg diberi...^__^

qalahbar said...

manusia berasal daripada sperma + ovum la. Klu sperma sahaja tak jadi manusia. Begitu juga ovum sahaja tak jadi...

miss nana said...

wah entri yg siyes ye. hik3. yup3. sbnrnye kalau kita perhati betol2, kita boleh rasa kebesaran Allah S.W.T. even dlm ayat A-Quran dah ada bgtaw. juz kena kaji je. mcm pembentukan galaksi. semuanya dah tertulis :D

Zulfahmi Abidin said...

qalahbar.....

tapi tampatnyer same jerkan??tuh perumpamaan.nampak sangat tak bace dari mule.hermmmm.

Zulfahmi Abidin said...

miss nana..insap famie kamu ckp mcm tuh..

Powered by Blogger.