¶ How to add tooltip in Blogspot

Entri kali ni Fahmie nak berkongsi dengan korang semua mengenai tooltips sebab dah ade orang tanya kan. Kalau tak tanya tak terpikir pon nak tulis kat sini.hehe.Apa itu tooltips dan juga bagaimana cara-cara untuk memasang tooltips di blog korang?? Tooltips nie sebenarnya, kalau korang tengok kat gambar di atas mesti korang dah mengenali dan selalu lihat di laman-laman blog bukan? Mungkin ada di kalangan korang yang ingin memasang tooltip tetapi tidak tahu bagaimanakah untuk melakukan installasi tooltips ini di laman  korang  Sekian untuk pendahuluan.
Ok, jangan kecewa dan putus asa ok. Fahmie akan berkongsi dengan korang cara-cara nak install tooltips pada blogspot, kalau tak silap Fahmie wordpress pon boleh jugak kot. Sama ada korang pengguna blogspot ataupun self-hosting wordpress korang akan berjaya meng-install dengan cukup senang. Nak tahu bagaimana nk install ? Sila ikuti tutorial selanjutnya.


Tutorial Adding Tooltip in Blog


Login akaun blogspot anda dan masuk ke Design seterusnya edit html. Jangan lupe Download full template lama, then korang tandakan pada kotak sebelah Expand Widget Templates. Tekan ctrl+f dan cari ]]>< /b:skin> seterusnya copy code di bawah dan pastekan sebelum ]]>< /b:skin>
/* Tooltips */
body div#toolTip{position:absolute; z-index:1000; min-width:auto; background:#1152c8; border:1px double #fff; text-align:center; padding:5px; min-height:1em; -moz-border-radius:5px}
body div#toolTip p{margin:0; padding:0; color:#ccc; font:11px/12px verdana,arial,sans-serif; font-weight:700}
body div#toolTip p em{display:block; margin-top:3px; color:#fff; font-style:normal; font-weight:normal}
body div#toolTip p em span{font-weight:700; color:#fff}

Seterusnya guna ctrl+f lagi sekali, cari < / head> and salin code di bawah dan letak sebelum < / head> maksudnya kat atas dia la tu. Dah faham kan ?


Selesai.


Untuk pengguna wordpress pulak, nak install tooltips ini amatlah senang, mudah dan cepat korang hanya perlu memasukkan plugin ke dalam ../wp-content/plugin. Fahmie dah LINK kan SweetTooltips dari blogspot ni kepada plugin untuk pengguna wordpress. Langkah pertama ialah download plugin SweetTooltips dan extract file tersebut ke dalam komputer anda, Harap-harap pengguna wordpress tahu la kan extract tuh ape dan upload ke ../wp-content/plugin dan activatekan plugin tersebut melalui admin wordpress. Senang bukan ? Selamat mencuba dan semoga berjaya, nyatakan comment korang diruang disediakan okey.


Lupe pulak. Nie download link untuk: SweetTooltips.

2 Comment. Write Yours!:

Unknown said...

x paham.. teach me plssss~ :(

Zulfahmi Abidin said...

buzz fahmie kat YM..nati fahmie aja satu per satu...ok

Powered by Blogger.