¶ Cara Kedekut Bagi Duit Raya

Sempena kite nak menyambut Hari Raya Aidilfitri tak lama lagi. Fahmie terpikir yang Fahmie takde lah banyak duit. So, Fahmie semalaman berpikir macam mane lah cara terbaik nak bagi kat budak-budak nanti yang akan mintak duit raya kat Fahmie. Budak-budak datang raya dah la ramai. Tambah lagi  anak sedara Fahmie pun ramai. Lepas tuh, kalau kite bagi yang nie, yang lain mestilah mintak jugak kan. So, Fahmie cube senaraikan beberapa cara yang Fahmie dapat pikirkan.Stay tune, dan selamat mencuba. Kalau Fahmie boleh. Korang pon boleh.^__^


Cara Kedekut Bagi Duit Raya

  1. Sebab rumah Fahmie takde pagar. Orang boleh terus datang depan pintu. So, tampal kat depan pintu. " Ikut Sunnah Nabi. Beri salam 3 kali sahaja. Kalau takde orang sahut salam tuh. Ini bermakna takde orang kat rumah". So, duduk jer diam-diam dalam rumah tuh.
  2. Kalau cara pertama tak berkesan, guna cara nie. Sediakan tabung derma kat sebelah kuih raya tuh.Tulis kat tabung derma tuh "Sumbangan iklas untuk membina masjid". Bukan kite tipu. Anggap jer Masjid kat sini sama maksud dengan mendirikan rumahtangga.^__^
  3. Buat kuih raya semua bentuk duit. Kalau cookies tuh buat la bentuk duit RM10 or RM5 kalau nak lagi mewah buat bentuk RM50 terus. Yang cokelet bentuk duit syiling pon ade jual rasenyer.Cakap jer terus terang kat budak-budak tuh yang korang gantikan kuih muih nie dengan kuih raya. 
  4. Beli sampul surat macam kat bawah nie.Duit tak yah isi pon takpe. Kompom diorang happy dapat sampul nie.=.="
  5. Cara kelima nie tak tawu la berkesan ker tak kan. Korang frame-kan duit raya tuh. Letak cantik-cantik bawah meja kaca kat tempat korang letak kuih raya tuh. Labelkan bawah dye. "Hanya untuk tontonan umum sahaja" Lepastuh welding tepi maja tuh semua supaya tak leh amek duit tuh. Cakap kat budak-budak tuh kalau korang boleh amek. Itu lah duit raya korang.
  6. Bile diorang dah abes makan kuih raya. Sebelum sempat diorang mintak duit raya. Jatuhkan air kat permaidani. Lepas tuh mintak ganti rugi. Sebab diorang tak mampu nk bayar. Buat-buat marah. Halau diorang balik.
  7. Buat soalan dulu sebelum diorang dapat duit raya. Bagi lah soalan-soalan berbentuk tahap PHD punyer. Kalau diorang dapat jawab baru lah bagi duit raye tuh.
  8. Bile bebudak tuh mintak duit raya. Semena-mena buat-buat gile serta merta. Tak pon korang buat-buat kene sawan babi vavi. 
  9. Korang bercerita jer sampai budak-budak tuh bosan. Cerite lah zaman korang mase mude-mude dulu beraya macam mane. Cerite lah pasal politik ke hape ker. Sampai budak-budak tuh rase nak balik jer.
  10. Kalau sembilan-sembilan cara nie semua tak berkesan yang membuatkan korang terpakse bagi duit raya jugak. Gune ayat nie mase bagi duit raya.
"Ambil RM1 (Seringgit) Nie. Kongsi Tiga Orang Yer Dik."

    psssst: Fahmie harap korang berjaya selamatkan duit korang. Kalau korang berjimat. Boleh buat beli top-up. Boleh call Pakwe/Makwe korang.

    30 Comment. Write Yours!:

    Nisy@ Khai said...

    best... nak pratikkan la...

    Zulfahmi Abidin said...

    hahaha.okey fahmie ade geng.gud luck nisya khai...^__^

    cik shara gadis bunga said...

    u, cne nak pujuk nih ?
    da dtg da :)

    hm btw.
    good idea tok dwet rye tuh ;p
    nk buat la

    Zulfahmi Abidin said...

    hehe.yerlah.fahmie dah tak majok dh dgn shara dah.

    klu nk buat buatlah.tp klu ade org tnyer mane dapat idea.promote la blog fahmie skali eah.hehehehe

    blog.khaltamarplus.com said...

    Ni teknik Haji Bakhil nih. Lalala

    Zulfahmi Abidin said...

    penjual khal.

    hehe..mmg tu la misi nyer khal.hehehe

    dansa said...

    hoi!yg masjid tu terbaik la wey...haha

    Zulfahmi Abidin said...

    bahahhaa..okey.fahmie suke 1-10 tuh.^__^

    Trah Wann said...

    ceyt -.-"

    ni kedekut melebih hj bakhil .
    hahaa tapi mcm praktikal pulak sume cara2 tuh . lebih2 yg berlakon kena sawan vavi tuh . gerenti budak2 tamao dtg lagi next time .

    Zulfahmi Abidin said...

    trah.

    yg sawan vavi tuh kmu jgn buat..cantik2 buat sawan vavi tak comel la..bvahahaha

    Sophie Al-yahya said...

    hahahahaha...kedekut giler tahap gaban dah nih..

    mesti fahmie risau coz fahmie dah keje nanti org mintak duit raya.. kan..kan..?

    My MiRa said...

    TAK BEK KEDEKUT DUET RAAYA!!:)

    cik kumbang said...

    hehe...lucu btl no 5 tu...sp2 yg mantap lakonannya tu silala try2 ye...=p

    Wawa Zolkepli said...

    ngeh ngeh!
    bgos gak tuh.
    wawa nak praktik no 1 and no 9..
    bio cair taik tlinge dowg dngar wawa story mory..
    =)

    NiZaM Limited said...

    macam yg atok kat cite upin ipin tu..dia bukak pintu kalau budak2 datang beraya sorg dua je. haha..

    meh terjah sini plak http://nizamlimited.frenzyfm.my

    Zulfahmi Abidin said...

    sophie..

    tengs kerana memahami sy.hehe...

    Zulfahmi Abidin said...

    Mira..

    kedekut tuh bagus jugak.kite mengamalkan berjimat cermat..bahahha.tak gitu cik mira kite??

    Zulfahmi Abidin said...

    Kumbang.klu nk buat mcm tuh kene ade sijil dulu tau.bahahhaa

    Zulfahmi Abidin said...

    hahaha..wawa gud luck yer..fahmie takut kmu tak smpai hati jer nk buat mcm fahmie...hehe

    Zulfahmi Abidin said...

    Nizam...hahaha..ko pon kedekut jgk ker??

    Sophia Rani said...

    hahahha...

    Zulfahmi Abidin said...

    ^__^

    tiafazunia said...

    erk ? kedekot lah fahmi nehh!
    hahaha!

    ehh! dulu time kecik2 tia pegi umah besar! konon nk pegi sbb umah orang kaya, last2 dapat 5pocen jee!
    setannnn punya tuan rumah! hahahaha!

    wat gua panas jeee di pagi raya!

    Zulfahmi Abidin said...

    hahaha.mara nie org tua nie.mane ade kedekut.saje jer lah awk...awk..fahmie kene tambah nie.sbb idea tuan umah yg kedekut tuh mcm best jer..hehe

    syAzAnA said...

    kejammm sungguh. eeei. fahmi kedekutt.

    Zulfahmi Abidin said...

    haha..kalau kite save duit.nanti leh beli iphone..bahahhaaa

    Han Na Aisyah said...

    Na x leh la wat camnie..sian kat budak2..huhuh..t'igt time kecik2 dulu betapa keciwanye dapat seposen je gi raya umah sorg pakcik nie..ngee

    Nabilah said...

    haha . dekutt ...! :P

    Zulfahmi Abidin said...

    hana..

    sabar k.tapi mmg nie la motif entry fahmie yg nie.hehe

    Zulfahmi Abidin said...

    nabilah..

    awk bace tajuk yer? kah2...

    Powered by Blogger.