¶ Gambar Itu Haram

Tajuk itu akan dikaitkan dengan ape yang Fahmie nak sampaikan nie. Kejadian nie berlaku pada mase hari Sabtu yang lepas.  Mase tuh Fahmie ade amek gambar Wedding kat Bandar Baru Uda (BBU), Johor Bahru.  Keluarga pengantin nie dipercayai berasal daripada Kelantan. Kire orang yang Fahmie maksudkan ini adalah suku sakat keluarga perempuan. Bukan nak kutuk Kelantan okey. Tapi nak melambangkan orang tersebut berasal daripada Kelantan dan belajar ilmu melalui dunia Tabliq nie. Fahmie mintak maaf awal-awal kalau Fahmie ade menyinggung mane-mane pihak. Tapi Fahmie nak bagi sedikit situasi dan tauladan. Orang yang dimaksudkan tersebut telahpon berkahwin. Mase hari tersebut dia hadir ke majlis persandingan tersebut dan Fahmie rase dia tidur di rumah pengantin. Walaupun majlis tersebut berlansung di dewan tapi pada awal pagi. Semua ahli keluarga berkumpul ke rumah pengantin perempuan.


Selepas sarapan dirumah pengantin, Fahmie sambung kerje Fahmie untuk sesi photographer kat dalam bilik pengantin pulak. Itu pon atas permintaan pengantin lelaki.  Sedang Fahmie seronok buat kerje kat dalam bilik tuh sambil ditemani pengantin lelaki dan isteri. Ibu pengantin perempuan dan beberapa rakannyer. Terdapat suara sumbang di luar bilik pengantin.

Bile Fahmie keluar jer dari bilik pengantin tuh. Ade seorang pakcik nie. Namenyer Fahmie rahsiakan la eah. Dia tibe tibe marah Fahmie. Dia cakap. " Ape awak buat dalam bilik pengantin nie ha?". Jawab Fahmie " Ambil gambarlah. Saye tukang photographer wedding nie". Dia jawab lagi."Itu saye tahu lah. Awak tahu tak ambil gambar itu haram?". Fahmie ape lagi naik beranglah. Mestilah Fahmie menjawab." Kenape haram pulak? Ade hadis ke kate tak boleh ambil gambar?". Dia kate lagi " Awak tak boleh amek gambar, pergi balik sekarang!". Boleh pulak dia mantul dengan Fahmie. Fahmie ape lagi " Kalau pakcik nak saye balik boleh, Tapi pakcik bayar saye RM1***.00 lepas tuh saye balik.Saye tak ambil gambar. Boleh?". Fahmie tambah lagi " Saya cari makan pakcik, nie business saye, Pakcik jangan la kacau!".Pakcik nie berkeras lagi. Dia kate lagi " Mane boleh ambil gambar nie, dalam Islam, ambil gambar, simpan gambar haram tahu tak?". Dengan geram Fahmie menjawab " Kalau gitu pakcik letak gambar kat kocek belakang tuh boleh pulak?".Dia tanyer Fahmie." Mane awak tahu saye bawak gambar?" . Fahmie tinggikan suara. Fahmie cakap " Abes dalam beg duit pakcik tuh takde IC ker? Pakcik takde duit ker? Kat duit tuh kan ade Gambar Agong? Pakcik buang lah duit pakcik semua. Cakap orang, dia pon tak betul. Ha nape senyap pakcik??.!" Pakcik nie tergamam dan beredar. 

Petang tuh mase sesi bergambar dengan ahli keluarga. Pakcik nie tak naik ke pelamin pon untuk ambil gambar. Dia dah malu sendiri. Isteri pakcik nie pon segan-segan dengan Fahmie. Dengan pakai purdah naik ke pentas. Bile ade orang tegur "Kalau nak tutup muke baik letak tiang jer kat tepi tuh". Makcik tuh pon tersipu-sipu bukak dye punyer penutup muke tuh. hrmmmm..hai la manusia.

Fahmie ceritekan lah perkara nie dengan pengantin perempuan. Awak tahu ape dye kate " Hala...dia tuh baru 3 hari jadi tabliq dah berlagak halal haram". Sebenarnyer maksud pengantin perempuan tuh bukanlah betul-betul 3 hari.Maksudnyer baru lah tuh. Untuk peringatan kepada semua yang bace nie. Kalau kite ade ilmu sedikit tuh. Jangan lah berlagak sangat. Pikir dulu bile nak cakap pasal Halal Haram nie.Bahaye tau. Lagi satu, ukurlah baju badan sendiri. Macam nak betulkan orang tapi dia sendiri tak betul. Macam mane tuh?.Pikirlah sendiri.

psst: Pakcik Tabliq. Fahmie pon dulu skola agame jugak.......

50 Comment. Write Yours!:

Hapiz Rahman said...

hohoho.. pandai jugak ko membalas yer.. :P

Zulfahmi Abidin said...

hehe.tak kn nak biar.mane leh..org mcm nie kalau kte tak langgar..dye tak sedar2 smpai mati nanti.Fahmie jugak yg dose..

nadd said...

woh! ini pkcik bikin pns.
pndai btol fahmie bls.
haha. tabik springgg ! XD

Zulfahmi Abidin said...

alah...tah dari mane idea tuh datang fahmie pon tak tawu.hehe

faiz said...

style r..haihh..suka suki je letak halal haram..tpi hebat r bro!

Post-post baru faiz!
Lawatan sambil belajar ke..
Template header Percuma!
Newbie pun boleh dapat trafik

Zulfahmi Abidin said...

alahai..akal fikiran pon tuhan yg kurniakan...Syukur dapat jawab ayt pakcik tuh..

mizz sue said...

ish..bahaya betul org cam pakcik tu..emm..emm..

Zulfahmi Abidin said...

Tah dye.tkot ajararan sesat je

DuniakuAbstrak said...

len kali, tengah2 dia hangin tu ko snap je gambar dia pastu tnjuk kat dia betapa buruknya muka dia masa tgh marah..mesti tak marah2 da pastu..hahaha

fatinmmj said...

ish2..de jgk org mcm ni..ye..huhu

Zulfahmi Abidin said...

Duniakuabstrak

huh..nak simpan pic dye pon fahmie tak hingin.geram lagi nie smpai skrg.hehe

Zulfahmi Abidin said...

Fatin Aiskrim

Ade..mane tak ade nyer..silap2 banyak lagi saki bagi nyer skarang.hehe

adeQ said...

mule2.. im klantanese.. hahaha.. acceli pakcik tuh gile poyo... adeq nye cousin pon ade yang tabligh... yang pakai purdah pon ade.. tapi mase diorang kawen, ade je album kawen.. rugi wooo... kawen tak amik gambo... ahahahaha.... pakcik tu prasan lebey la tu...

Zulfahmi Abidin said...

sory adeq kalau adeq terase.tapi fahmie nk smpai kan ape yg fahmie lalui jer nie..tak smua org mcm tuh kn...so sory k..

CintaNajihah said...

huhu, pandai kamu balas. ayah sye ustaz tp ayah saye y beli kamera kat umah tue. and tiap kali snap pic mesti muke ayah saye ade. And ayh sye tau je sye gile snap muke sndiri. die diam jer. huhu

Zulfahmi Abidin said...

Tgok.ayh awk ustaz pn xckp amek gmba tu haram kn?^__^

syAzAnA said...

woo. agaklah kan. ishh2. naseb bek pandai balass. good2.

Zulfahmi Abidin said...

hehe..tuh la.selamatkan fahmie la tuh..hehe

Umie Nadhirah said...

HAHA..
Suka suki dia je nak marah Fahmi..
Mesti malu gila pakcik tu lepas kene ceramah..

Zulfahmi Abidin said...

umie..

Fahmie aspect yg pakcik nie jenis tak makan saman umie tau.tapi kalu umie tgok muke dye pn umie rase nk sepak muke dye tau.hehe

adeQ said...

adeq tak terase pon fahmie.. sebab adeq pon jnis yang suke amik gambar.. see my blog ryte.. hahahha...

well... siyes nk tgok muke pakck tu.. ade taraf2 wajib baling selipar ke tak.. *sory terkasar bahase.. theee heee.. *

Zulfahmi Abidin said...

Hehe.xde hal la adeq.xde la pic nye.dye kn xnk amk gmba.haram katenye.hehe

adeQ said...

sempat lagi perli pakcik tu.. hahahha....btw, fahmie gambargrafer ke?

Anne Boleyn said...

haha fahmie awak ni memang berani lah! tak pe benda yang awak rasa betul awak melawan tak pe bia pon dengan org lebih tua pon. tak tau lah pulak klu ada mana2 hadis yang kata ergambar tu haram. pada hana..gambar ni lah penting yang kita kena sipan. gambar tu satu2 nya kenangan tau. hmm~

p/s: jom tengok pengalaman hana di Nuffnang Sharring Session jom. :)

Zulfahmi Abidin said...

adeq

ahhaha..fahmie pon mmg kuat melawan ape..hehe
Yup fahmie gambargrapher..ape la ubah2 name..hehe..

Zulfahmi Abidin said...

hana

Betul tuh.kalau gambar tuh haram..nape org arab kat mesir sndiri letak gambar sultan dye kat duit tuh...an an an...nape tak de ulama yg bangkang..betul tak??

Nurain Hasan said...

err..geram lak ain bace entry ni.
phew~!

Sophia Rani said...

hahahaha... ntah ape2 je pakcik tu... adehhh... -.-"

Zulfahmi Abidin said...

Ain. Ain trase ke pasal entry nie?org gram dgn pakcik tu?^_^

Zulfahmi Abidin said...

Sophie. Nk ikutkn ati.kes2 mcm nie org julap je taw.haha

adeQ said...

encek gambargrapher... t nk diskaun! hahahahha

Zulfahmi Abidin said...

Yg tu kne tnye dady n abg fme.hehe

** a i l y ** said...

hahahhaah kelakar.. ^_^

K I E R A said...

Anda hebatt !
:D

Zulfahmi Abidin said...

aily

hehe..kelakar tapi ade tauladan tau.hehe

Zulfahmi Abidin said...

Kiera

takdelah..Dengan izin allah jadi lah bnde tuh.hehe

sukahati kening la pintal2 kening~ said...

yeah..setepek pakcik tu kene...
hahahah=))
u'r d best=)

Zulfahmi Abidin said...

biar dye..

pengajaran untuk dye.die igt dye pandai sgt agaknyer...hehe

azizie.com said...

hahaha.. memang semat la hang sound pakcik tu

Zulfahmi Abidin said...

bia die sedar diri..nk ikut kan ati nak kutuk jer pakcik tuh smpai abes majlis.hehe

ash_asrah said...

toi toi toi...sokong dgn fahmie...mane bley tegur org mcm tu...ash bukan apa ash po pernah kene macam ni gak..dengan dak kelantan gak r.husih...taw r die alim..tapi nk tegur po kenelah berhemah bukan dgn caci maki ...kan kan kan..

Zulfahmi Abidin said...

hehee..patut la you pon suke jgk entry nie.hehehe...sabar k..lain kali you jawab la mcm fahmie jawab.hehehe

ash_asrah said...

taw xpe..tu yg tabik spring nie...diorg ni jenis tak taw nk hormat org...n satu lg suke baget diri tu bagus sgt hhohoho..gud job boy ;>

FiRsYa MeLisSa said...

bleyh tahan gak fahmi blz yer..
klu firsya sendiri, sure dah tergagap..
tapi yerlah..bisnez kita..org lain pulak sibuk nak halang kerja kita..
aish..macam2..
jom dtg Little Love Always

Zulfahmi Abidin said...

ash..

dye tuh betul.care jer salah.biaselah..kadang2 kalau dah terlalu taksub sgt mcm nie la hasil nyer...

Zulfahmi Abidin said...

Firsha

mmg lah..sbb tuh la fahmie mara ari tuh..takpelah.bnde dah lepas.nak buat mcm ne an...

amer_hoosynie said...

ko mmg ske menjawab Fahmie,hahaha...

Zulfahmi Abidin said...

hahaa..fahmie tak bersalah.....^__^

erieqa erine said...

wow.. i love this entry.. wah fahmie. photographer jugak rupanya ye... :D hai geng..

Zulfahmi Abidin said...

alamak.kantoi dgn ika fahmie photographer jgk.kah2...

Powered by Blogger.