¶ Bionic Eye untuk penglihatan Super

Pernah kan tengok dalam filem-filem Hollywood contohnyer Terminator tuh. Kan ada character Bionic Woman yang ade mata hebat yang boleh maen zoom-zoom pemandangan dekat dengan jauh, lepas tuh boleh pulak ade pengelihatan virtual, control panel hologram, lagi hebat lagi boleh surfing web kat internet.

Para pengkaji Bionic Eye di University Washington berjaya untuk pertama kalinya menggunakan teknik manufacturing untuk mengkombinasikan kontact lens yang flexible, selamat dengan teknologi litar dan cahaya pada kontak lens. "Setelah memakai kontact lens ini, anda akan melihat suatu dunia yang berbeza muncul di depan mata mu" cakap pakcik Parviz, seorang asistance professor UW dari electrical engenering.


Nie lah bentuk contact lens yang Fahmie maksudkan tadi. Bayang kan lah letak bende high tech kat mate.mesti best kan.huhu.^_^V. Ada bende-bende virtual yang muncul dari penggunaan kontact lens nie. Pemandu kerete tak pon pilot dapat melihat hat laju kenderaan diorang yang dipaparkan pada cermin kerete atau kapal terbang. Tambahan lagi, engineer-engineer video games boleh menggunakan lens yang dipasang kat mata untuk adegan 3D.Memberi kepuasan kepada para pemain dalam suatu dunia yang macam betul-betul jer ade dalam game tersebut,teknologi nie boleh membatasi ruang gerak mereka. Dan untuk komunikasi pulak, alat ini  digunakan untuk surfing internet dan pengelihatan virtual yang hanya boleh di lihat oleh pengguna Bionic Eye itu sendiri sahaja. Prototype alat nie menggunakan litar electric same dengan projector, ala pemancar yang korang gune untuk tengok bola kat screen besa mase tengok kat mamak tuh.

Penglihatan yang cube direka oleh  pengkaji di University Washington nie telah dapat digambarkan oleh Apple Iphone 3GS dengan menggunakan Application diorang. Diorang nie kire alert  lah pasal technologi-terbaru nie.Diorang cube gabungkan dengan portable internet yang diorang ade tuh. So, Apple nie boleh dikatekan pengeluar terbesar yang pertama lah yang berjaya memasarkan Bionic Eye nie. Tapi Iphone punyer takde lah sampai letak kat mate.Just display screen jer..Nak tahu? tengok video kat bawah nie.

Cube tengok video nie:




Now korang cube pulak tengok gambar-gambar berikut:


Bayangkan ape yang korang tengok kat atas nie adalah permandangan dari mata korang sendiri.Woow..^___^ .Untung la zaman cucu Fahmie nanti.Diorang jer la yang dapat merase semua nie.double thumbs up.

6 Comment. Write Yours!:

Ida Sazarina said...

pergh!!
bila dunia makin moden, mcm2 le wat ka?
teknologi2!!!

masturah mj said...

bstnya, dh mcm2...dh ade...pen scanning, skrg ni..mata pulak..alahai...10 tahun akn dtg pulak mcm mne teknologi bru nnti...=P
fatinmmj

Zulfahmi Abidin said...

nana

yup..silap2 kehidpan manusia mcm dalam wall-E tuh jer nanti.an an an..

Zulfahmi Abidin said...

Fatin..

Fahmie tak nafikan.sampai ke tahap mane minda rekacipta nie nanti kan..mayb 10 tahun akan datang dalam toilet pon kte boleh update blog.hehe

Anna Boleyn said...

gile arh. makin canggih. nak satu lah kalau camtu. boleh nggak? heheh:P

Zulfahmi Abidin said...

Haha.klu duit byak xde hal la hana.hehe.

Powered by Blogger.