¶ Start Sharing Not Selling

Start sharing not selling, 4 perkataan english yang nampak jer singkat. Tapi ada makna yang dalam. Cube korang baca lagi sekali 4 perkataan tersebut "start sharing not selling". dah paham maksud ayat tuh?nie ayat english yang mudah jer sebenarnyer. Kalau belum, mari kita bahas sama-sama tentang makna dari 4 perkataan nie. "start sharing not selling."


Start sharing not selling yang Fahmie tuliskan  tadi adalah 4 perkataan yang diucapkan oleh senior-senior blogger kite di luar negara sane.  Fahmie dapat ayat nie dari ruang forum adsense-id.com. Tapi Fahmie tak copy okey ayat dye. Just amek kate-kate dye jer.  Apa yang cube disampaikan dari ayat tersebut ialah "Kite jangan menjual ilmu yang kite dapatkan (maknanyer dalam dunia blog nie lah),tapi kite harus mula untuk berkongsinya dengan orang lain"

mungkin korang dah banyak tengok blog orang yang mengheboh-hebohkan tentang menghasilkan MYR 50K sebulan dengan mudah. Tapi,kite disuruh untuk bayar MYR100 dulu untuk pendahuluan. Okey nie contoh jer ea, Fahmie pon tak berape pasti tapi lebeh kurang macam tuh la.sebab Fahmie pon tak pernah join bende alah nie.  Tapi kalau betullah kite boleh mendapatkan penghasilan MYR 50K sebulan,kenape lah dia perlu jual trick dye tuh dengan harga MYR100 ? Jumlah nie kan kecik jer kalau nak dibandingkan hasil yang boleh diperolehi daripada trick nie iaitu MYR 50K. 


Fahmie rase banyak yang dah tertipu dengan program-program macam nie. Nak-nak kalau kite tengok kat Facebook. Bersepah-sepah bende nie. Diorang kate nie adalah easy-money. Sebenarnyer hasil dari membeli trick nie sangat la minimum, silap-silap tak de hasil ape-ape pon. Pernah ker korang terlibat dengan bende nie?. Fahmie harap tak lah kan.

macam nie lah, bende nie semua menggunakan System Pyramid. Walaupun diorang menafikan ini adalah sistem tuh. Tapi tetap System Pyramid jugak sebab kite perlu cari org bawah untuk bawak kite naik. Paham?. Korang pikir la sendiri, bende nie dah ade dah berjuta tahun dulu, sampai bile korang nak belajar? Dulu Pyramid tuh kan Firaun yang punyer, Firaun tuh kejam. Tapi kejam-kejam dye tuh pon ade pengikut. Korang nak ker jadi macam dulu lagi. Tak sedar-sedar lagi kat dunia nie takde jalan mudah untuk jadi senang? Fikirkan lah.

Fahmie bukan ape..Fahmie takdenyer nak mengarang panjang-panjang macam nie nak cerite pasal ape yang Fahmie rase, tapi kalau orang melayu kite sendiri tak tegur orang kite nie sape lagi nak tegur. Tengs la kepada korang yang tulis kat Chatbox Fahmie promote macam-macam, sory Fahmie tak berminat lah.  

Oleh sebab tu, Fahmie nak mengajak semua sahabat Blogger, untuk berkongsi ilmu ataupun pengalaman selama menjadi blogger dan jangan menjual ilmu yang korang tahu tuh. Dari blog nie pon kite dapat duit kan? Walaupun lambat dan tak banyak, jadi lah dari takde langsung tak pon  jadi pengikut Firaun tuh? Dan satu lagi, ilmu yang kite berikan dan bermanfaat bagi orang lain, akan memberikan pahala yang besar disisi Tuhan. Mari kite mulakan kelompok  Start Sharing Not Selling.

23 Comment. Write Yours!:

Mia said...

i see your points clearly..waa..famie telah melangkah ke dunia berfikiran secara kritis&kreatif..suda besaar ini budak...anyway Sharing is Caring...so klisye!!lalala...

Zulfahmi Abidin said...

haha..iye la mia..awk jer yg paham org. tengs mia..

Izzlin said...

good point there. =)

Zulfahmi Abidin said...

Tengs Lin..

Lt. fDanialz said...

setuju dengan pendapat ko bro.. tu sume mlm ataupon skim cepat kaye.. diorang seboleh2 tak nak ngaku...


anyways, nice entry =]

Kenape lelaki selalu dikaikan dengan terer matematik dan suka tengok bola [Jawapan]
► Play. ▌▌Pause.

Zulfahmi Abidin said...

tuh la pasal..utk kes2 kuang asam mcm skim cepat kaya nie.Fahmie klu geram santau jer.hahahahah

hamzah ian said...

nice2..

Zulfahmi Abidin said...

tengs lan

Zulfahmi Abidin said...

cubaan menulis comment..



Fahmie's Latest Entry:
¶ Start Sharing Not Selling
¶ Skaters Bila Dah Bosan
¶ My top song this week
¶ Verification Oh Verification

Anna Boleyn said...

emm hana pulak, pernah apply keje yang advrtise kat paper. sekali pergi interview, dapat tapi dia soh kita bayar sum amount of money plak. aihh~ tu yang dah pelik tu. kita mintak keje nak dapat duit bukannya nak bayar duit. adeyyh. last2 tk keje pon kat situ.

Aesya Zealous said...

sometimes, sharing is killing ! haha

shiyda said...

woo ! nice entry la fahmi =p

Zulfahmi Abidin said...

hana...

tuh la..jgn caye bende nie..nasib baik awk tak kne tipu dulu..

Zulfahmi Abidin said...

aesya

haha..jangan la smpai mcm tuh skali..teruk noh bunyi nyer ha...

Zulfahmi Abidin said...

shiyda

tengs for your compliment..

FCUTEAM said...

gud.. i have llipop.. here.. who want to share?






Aiz latest entry
jana wang yang terbaru blogger
Kehebatan iklan pada minda kita
Facebook vs blogger
Kesilapan kita mood blogging down



ingin buat link seperti ini juga? Klik disini

Zulfahmi Abidin said...

Haha.org tua xmam lolipop dh.haha.

FCUTEAM said...

^__^

Zulfahmi Abidin said...

takpe..aiz dak kecik..nanti claim kt fahmie lolipop k..hahaha

Sofiayantie said...

yup.. betol tu.... da byk sgt benda2 yg macam sistem piramid ni..

Unknown said...

lurve ur entry hohohohho

Zulfahmi Abidin said...

sophia

tau pon.hope awk tk join same...hehe

Zulfahmi Abidin said...

ash...

bace bukan sekadar bace.nie jugak teguran untuk org melayu kite.hehehe

Powered by Blogger.